tummen ner!

tummen ner till att ridsporten är en sån farlig sport. Varje gång som man sätter sig upp på en häst så riskerar man att göra illa sig, man kan ramla av , bli trampad på eller så går man omkull! Tänk dig så många personer som inte vågar pröva på att rida för att det finns risker? eller hur många det är som slutar för att man blir rädd.

Jag har inte haft så farliga skador nån liten hjärnskakning, stukade fötter eller händer stukade faktis tummen en gång xD men en gång så gjorde jag faktis illa mig rätt så farligt eller det kunde ha varit farligt, det hände inte när jag red nej det hände på södertörn när jag var där med Sadnra så skulle jag gå ner för en backe. ¨Men jag snubblade ner för backen och ramlade rätt in i elstängslet. Det ledde till att jag skrapade upp halsen jag kände inte att det hade skärt upp halsen för jag fick en stöt men sen när min kompis Linnea kom och såg alldels chockad ut och sa att jag blödde på halsen. När jag skulle röra på halsen så kände jag att det sved till. Som tur var så blev det inte så djupt mest som ett skrap sår och en liten sträng som skar in. men tänk om jag hade kommit med lite mer kraft så kunde det ha skärt av mig halsen.
Sen när min mamma hade häst när hon var lite så ramlade hon av och så klev hennes häst på hennes munn och 6 st tänder åkte ut. Hon är tvungen att ha pplasttänder nu och hon säger själv att om hon hade varit lite mer uppmärksam så kanske inte det här skulle ha hänt. Så sitt inte och fundera er bort när ni rider tänk på att ni sitter på 400 kg muskler! Hästar är stora djur och även den snällaste hästen i världen kan bli rädd och dra ibland, hästar är ju framför allt flock djur så var uppmärksamma!


en bild på mig från förra våren när jag skrapade upp halsen


Kommentarer
Postat av: Jessi

Aj aj hästhov på munnen kan inte varit mysigt! Gör ont bara jag tänker på det!

2012-07-05 @ 08:14:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0