martingal!

Något som jag aldrig skulle klara mig utan när jag rider är bland annat en martingal! speciellt när man är ute och rider i skogen eller hoppar och använder även en martingal när jag rider dressyr för att få stopp på hennes huvud när man ska galoppera. målet är i dressyr innom en månad att man inte ska behöva en martingal när man rider dressyr men jag kan säga att den har hjälpt otroligt mycket! Den stoppar henne för att inte dra upp huvudet för högt och när hästarna drar upp huvudet för högt så ligger bettet fel och det leder till att man inte kan få någon kontakt med munnen. så alla som har ponnyer/hästar som har en tedens att dra upp huvudet väldigt högt när man rider dom på ex volten eller när man rider ut så mitt råd till er är att använda en martingal. En martingal drar inte ner hvudet eller hjälpter till att få hästen i form, nej utan den gör så att hvudet inte far upp i dett blå :P

Det finns många olika sorter på maringal men min favorit är nog dom som har en förbygel också.
jag har tre olika maringalar och två av dom lägger jag upp på bilder men den tredje har jag tyvärr ingen bild och det finns ingen på internet  för det är mammas gamla som hon använde på sin ponny. Men jag har då en honey färgad gg förbygel/martingal med snabb knäppe, sen en svart  från hööks och den sista är en gamal brun.

har även tränset också!

från hööks , har denna i svart! // Maja


Kommentarer
Postat av: isabelle winkvist - equestrians

ni har riktigt grym blogg, men tycker ni ska uppdatera lite bättre! :)

2010-11-20 @ 21:07:12
URL: http://equestrians.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0