Svar

Tänkte svara på lite frågor från frågestunden :)

hur gamla är ni?
svar: Maja är 15 (95:a) och Sandra 13 (97:a)

Vad är era framtidsmål?
Svar: Vi har båda samma mål att komma upp till la/Msb hoppning

Vad är Heidi och Julie för ras?
svar: Heidi är tysk ridponny och Julie är en korsnings ponny

Kan inte ni lägga ut någon film på era ponnysar?
svar: Självklart kan vi göra det ;) Jag (maja) måste bara filma lite först har några gamla filmer på Heidi och kan lägga upp några filmer så att man ser hur hon har utvecklas

Vad tycker ni bäst om, hopnnign eller dressyr ?
svar: båda hoppning! Men man kan inte hoppa om man inte rider dressyr som då alla vet ;)

Eftersom ni har nyss köpt era ponnysar så kanske ni har något råd vad man ska titta på när man köper en häst :)
Svar: Oj en ganska svår fråga men det jag kollade på när jag kollade på olika hästar så var det hur dom var inne i stallet, boxen hanteringen och sånt. Sen när man ska rida så beror det på lite vad man vill ha för häst och till vilken gren . Jag ville då en hopp häst och en häst som är lite mer frammåt. Men jag tycker det är jätte viktigt att man känner att man passar med hästen och att man kan tänka sig att ride denna häst 7 dar i veckan i flera år. Sen om man är nybörjare så kanske man ska ha en häst som kan lite mer och om man är duktig så kan man skaffa vilken häst som man vill .:) men åk på massa olika hästar man lär sig fort vilken "typ" som man vill ha och vad man ska kolla efter. Det är också viktigt och fråga saker om hästar ex om dom är hög eller låga i hagen, hur dom är och rida ut på med andra och själv, osv. och åk och kolla flera gåner på samma häst om man gillar den, man kanske inte kan säga att man vill ha en häst på första besöket så åk fler gånger ;) Första gången jag träffade Heidi så blev jag och mamma så förälskade i henne att vi glömde att fråga vad hon hette

Har ni haft några andra hästar innan dom som ni har nu ?  och om varför sålde ni dom då? :D
Sandra har haft en c-ponny som heter Norpan innan Julie. Norpan är en maxad c-ponny född 95, han är svart med vit bläs. Sandra köpte honom från en ridskola och där hade han tävlat upp till lb dressyr och när hon sålde honom så tävlade dom upp till lb hoppning. Hon sålde Norpan för att hon blev förstor för honom och nu bor han hos deras kompisar och har det bra :)
Jag (Maja) hade en foder ponny förra våren. Hon heter Dunja född 2001, hon var en d-ponny (146 cm) korsnings ponny och hon var ganska kraftid och väldigt tung. Hon var inte utbildat något när jag fick henne men sen under det halv året som jag hade henne var hon grund utbildad och hoppade bana på 80 cm. En jätte snäll ponny som inte ville någon illa och ställde alltid upp för ryttaren men tyvärr så passade inte hon och jag bra tillsammans så vi fick lämna tillbaka henne till ägaren. Ägaren bytte thenne mot en annan ponny och sen så sålde hästhandlaren henne till en ridskola i stockholm men vet inte vilken. Saknar henne lite och det är ganska tråkigt att jag int vet var hon är eller hur hon har det.... :/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0